A 2-es típusú cukorbetegség megelőzése serdülőkorban
A nyári szünet után újra becsöngetnek, a gyerekek visszatérnek az iskolai életbe. Ilyenkor nemcsak a tankönyvek és a tanszerek kerülnek előtérbe, hanem az is, hogy milyen szokásokat visznek magukkal a mindennapokba – legyen szó étkezésről és a mozgásról is. Ezek a szokások hosszú távon nagyban befolyásolják a fiatalok egészségét is. Ezért egyre gyakrabban kerül előtérbe egy olyan betegség megelőzése, amelyre már serdülőkorban is figyelni kell: a 2-es típusú cukorbetegség (T2DM).
Mi a 2-es típusú cukorbetegség?
A 2-es típusú cukorbetegség (T2DM) olyan anyagcsere-betegség, amelynek lényege, hogy a szervezet nem tudja megfelelően felhasználni az inzulint – azt a hormont, amely a cukrot a sejtekbe juttatja. Ennek következtében a vércukorszint tartósan megemelkedik.
Míg régebben ez a betegség főként a felnőtteknél -középkorúaknál és időseknél- jelentkezett, ma már egyre több serdülőnél is előfordul. A legfőbb kockázati tényezők közé tartozik az elhízás, a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás.
Miért érinti épp a serdülőket és hogy jön képbe az iskola?
A pubertás időszakában a fiatalok hormonális változásokon mennek keresztül, amelyek önmagukban is befolyásolják az inzulin hatékonyságát. Ha ehhez hozzáadódik a kevés mozgás, a túl sok cukros ital, gyorsétel vagy nassolás, akkor a szervezet nehezen tudja tartani az egyensúlyt.
Fontos szempont, hogy a pubertás tipikusan az az életkor, amikor a fiatalok életében a család mellett – sőt, sokszor azt megelőzően – a kortárs kapcsolatok kerülnek előtérbe. Emellett az iskola válik a mindennapok egyik legfontosabb színterévé, ahol a diákok idejük jelentős részét töltik. Éppen ezért az iskolai környezet és az ottani közösség meghatározó szerepet játszik abban, milyen életmódbeli mintákat alakítanak ki a fiatalok.
Miért fontos a megelőzés?
A 2-es típusú cukorbetegség nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is hatással van. A kezeletlen állapot szövődményeket okozhat: szív- és érrendszeri betegségeket, magas vérnyomást, látásromlást, vesekárosodást. Ha azonban a fiatalok időben megtanulják, hogyan vigyázzanak az egészségükre, akkor ezek a problémák megelőzhetők.
Mit tehetünk szülőként?
A szülők felelőssége és lehetősége óriási. Elsősorban ők azok, akik látják, ha gyermekük életmódja megváltozik, vagy ha súlygyarapodás, fáradékonyság, hangulatingadozás jelentkezik.
Néhány hasznos szempont:
- Egészséges étkezés otthon: próbálják kerülni a túlzott cukorfogyasztást, a cukros üdítőket és a gyorsételeket. A közös főzés és étkezés jó alkalom a helyes szokások kialakítására.
- Mozgás támogatása: nem feltétlenül versenysportban kell gondolkodni. A rendszeres séta, közös kerékpározás vagy kutyasétáltatás is sokat számít.
- Támogató hozzáállás: a gyerekeket nem szabad megszégyeníteni a testsúlyuk vagy étkezési szokásaik miatt. Ehelyett érdemes bátorítani, erősségeiket kiemelni.
- Szűrések figyelemmel kísérése: ha az iskolaorvos vagy a házi gyermekorvos további vizsgálatot javasol, fontos komolyan venni.
- Közös életmódváltás: ha a család együtt változtat, például közösen kezd egészségesebben étkezni vagy többet mozogni, az mindenki számára motiválóbb.
Mit tehetünk pedagógusként?
A tanárok, osztályfőnökök és az iskola egészségügyi dolgozói is kulcsszerepet játszanak abban, hogy a gyerekek milyen mintákat kapnak.
Fontos területek:
- Egészséges étkezés fontosságának hangsúlyozása: érdemes a diákokat bátorítani arra, hogy a zöldséget, gyümölcsöt is válasszák, és beszélgetni velük az étkezésről.
- Testnevelés differenciáltan: a túlsúlyos gyerekek gyakran nehezen vesznek részt a testnevelés órákon, és a kudarcélmény komoly lelki egészségbeli kockázatokat rejt. Fontos, hogy ők is találjanak sikerélményt jelentő mozgásformát.
- Motiválás a mindennapokban: a dicséret, a pozitív visszajelzés növeli a gyerekek önbizalmát, ami hozzájárul ahhoz, hogy bátrabban vállaljanak aktív életmódot.
- Együttműködés az iskolaorvossal: a szűrések ne álljanak meg az adatrögzítésnél. A szülőkkel való kapcsolatfelvétel, a tanácsadás és szükség esetén a szakemberekhez irányítás is fontos feladat.
- Lelki támogatás: ha egy tanuló rendszeresen visszahúzódik, kerüli a testnevelést vagy az étkezésekkel kapcsolatos beszélgetéseket, érdemes iskola-pszichológust is bevonni.
Közös felelősség – közös lehetőség
A 2-es típusú cukorbetegség megelőzése serdülőkorban nem egyetlen szereplő feladata. A család, az iskola, az egészségügyi szakemberek és a közösség együtt tudják kialakítani azt a környezetet, amely támogatja a fiatalokat. A legfontosabb, hogy a gyerekek ne félelemből, hanem megértésből és belső motivációból válasszák az egészségesebb utat.
Az apró lépések is számítanak: egy közös séta, gyümölcs a chips helyett, egy bátorító szó a testnevelés órán. A közös odafigyeléssel minden esélyünk megvan arra, hogy gyermekeink egészséges, energikus felnőttként éljenek.
Az cikk Dr. Nagy Adrienne Zsófia csecsemő- és gyermekgyógyász, iskolaorvos, a Semmelweis Egyetem Iskolaegészségtan és Ifjúságvédelem grémium elnökének “A 2-es típusú cukorbetegség megelőzésének kérdése iskolaorvosi szemszögből“ című szakmai írása felhasználásával készült.